En del af IF1864

Frederikssund Skytteforening er en afdeling under foreningen IF1864.

IF1864 er en paraply forening som består af 3 underafdelinger:

• Frederikssund Skytteforening – Riffelafdeling
  • Frederikssund Bueskydning – Bueskytteafdeling
  • Frederikssund Pistol – Pistolafdeling
Muligheder i Frederikssund Skytteforening

I Frederikssund skytteforeninger er der masser af muligheder. Det kan tolkes på flere måder. Ønsker du at være en del af et foreningsliv på den aktive måde, kan du det. Ønsker du at være medlem af en forening, uden at være aktiv bag skydningen, kan du også det. Er du en person som har det svært, genert, måske tilbageholdende, er det også en mulighed i Frederikssund Skytteforening. Vi er en forening, hvor der er plads og rummelighed til alle.

Vi har medlemmer som træner fordi de synes det er hyggeligt at være sammen med andre. Vi har medlemmer som træner efter at blive dygtige og komme med ud at skyde konkurrencer, og så er der også en gruppe som går benhårdt efter konkurrence på højt plan. Sammen med en træner/instruktør, finder i løbende den vej du ønsker at gå, og vil hjælpe dig på vej.

En mulighed der også er, at du kan skyde flere forskellige discipliner. Du vil kunne skyde:

• 10 meter luft – Som er det man skyder med en luft riffel. Det skydes i det som hedder DSU – Dansk Skytte Union (Skydesport Danmark). Det er mindre skiver, end dem som man kender i DGI skydning.
  • 15 meter luft – Skydes på en DGI skive, som er tilpasset den form for skydning. Luft skydes kun indendørs, da hagl er letpåvirkelige af vinden.
  • 15 meter kaliber 22 – Dette skydes ligeledes indendørs. Dette skydes også på en DGI skive. Denne form for skydning skydes med skarpt ammunition, hvilket også giver lidt mere rekyl, hvor luft er der stort set intet tilbageslag når skuddet går. Her får man lidt mere fornemmelsen af skuddet.
  • 50 meter kaliber 22 – Skydes udendørs, og som afstanden siger, er der lidt længere ud til skiven. Denne skydning, foregår på en DGI skive. Den er selvfølgelig tilpasset afstanden, da der er længere. Men det er ikke ensbetydende med det er nemmere, for her har du de udendørs påvirkninger du skal tage højde for.

200 meter skydning og 300 meter skydning kan man også udøves. Disse baner har vi ikke, men der er mulighed for det andet steds.