Baner og udstyr

Om sommeren foregår træningen på vores 50 meter bane. Den er beliggende på Strandvangen 13 – Frederikssund. På banen skyder vi kun med kaliber 22 riffel.

Om vinteren træner vi på vores indendørs 10 og 15 meter bane. Den er beliggende på Marienlystskolen, Odinsvej 4F – Frederikssund (Bag svømmehallen). Indendørs skyder vi både med kaliber 22 riffel, og med sports luftriffel. På alle baner, skydes der 15 meter på. Vi har et antal baner, der kan laves om til 10 meter. På dem, kan der kun skydes med luftriffel.

På vores baner, ude som inde, skyder vi på elektronisk markeringsanlæg af mærket Meyton. Meyton benyttes bla. til VM og De Tyske Mesterskaber, så tiden med papskiven, er forbi i Frederikssund.

Rifler og andet udstyr

Når du begynder som skytte i Frederikssund Skytteforening, stiller vi en riffel til rådighed når du kommer til træning. Foreningen råder over et x antal rifler af mærkerne, Anschütz – model 1903 og model 1907 samt Feinwerkbau model 2700. Alle 3 modeller er stabile foreningsrifler som er gode at starte op på.

Luftriflerne som foreningen råder over er Feinwerkbau Model 800, samt et par enkelte Anschütz.

Det skal siges, du kan gå til skydning, uden overhoved at eje en riffel. Du kan altid låne en riffel i foreningen, så længe du vil gå til skydning. Mange skytter vælger dog at anskaffe deres egen riffel efter lidt tid. Det gør de, fordi man derved har langt større mulighed for at tilpasse den til ens eget behov. Men det skal huskes, det er ikke et must for at gå til skydning, men en mulighed hvis man kan. Så det skal ikke være den del, som spænder ben for din hobby.

Jo mere du skyder, og jo mere fortrolig du bliver med riflen, lige så meget efter hvilken klasse du skyder, kan det være du skal skyde med rem. Det betyder, du skyder med det som i daglig tale hedder skyde udstyr. Der er bla. skydeejakke, skydehanske, rem, m.m. Det er udstyr du kan låne i foreningen. Det kan du på samme måde som riflen altid låne.

Dog er det en god idé, når du først er godt i gang, at anskaffe dig det som dit eget personlige udstyr. Dette kan gøres for en overkommelig pris. Grunden til det er en god idé med egen jakke og hanske, er fordi det holder formen til din krop, når det kun er dig som bruger det. Men når du først er i gang, har du jo så allerede et julegave ønske.